RE: Valg af vpn client on OpenBSD

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 29 Aug 2005 - 12:18:52 CEST

Subject: RE: Valg af vpn client on OpenBSD
Date: Mon, 29 Aug 2005 12:18:52 +0200
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Henrik

Min OpenBSD workstation er placeret, på et privat net, bag en Soekris 4501
med MonoWall installeret, så ja der bliver NAT'et.

Jeg vil undgå, at lave VPN forbindelse mellem Soekris'en og Cisco 3000 VPN
concentratoren, idet min kone tilgår internettet via et trådløst interface i
Soekris'en.

Det efterlader mig vel i den situation, at jeg er tvungen til at bruge en
VPN client, ik´?

OpenBSD workstation er den eneste maskine på LAN, idet de øvrige connecter
sig via det trådløse net. Hvis jeg installerede OpenBSD på Soekris'en, vil jeg
så kunne lave en permanent IPSEC forbindelse mellem LAN og min arbejdsgivers
Cisco 3000 VPN concentrator, og så lade resten af familien benytte det usikre
trådløse netværk til at få adgang til internettet?

mvh
Allan