Re: BSD på desktoppen

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 19 Aug 2005 - 23:03:52 CEST

Date: Fri, 19 Aug 2005 23:03:52 +0200
From: Jesper Louis Andersen <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD på desktoppen

Rico wrote:
> Jeg har administreret en del servere, DHCP, web osv. og i nogle år kørte
> vi Debian GNU/Linux og før det FreeBSD. For godt halvandet år tilbage
> gik vi over til OpenBSD og det har vi bestemt ikke fortrudt. Det er
> efter vores erfaring den bedst BSD til server brug. Ud over at være
> secure by default er den super godt dokumenteret i man pages og den
> performer - efter vores erfaring bedre end både FreeBSD og Debian
> GNU/Linux. OpenBSD - alt spiller med det samme. Har man erfaring med
> FreeBSD eller Debian GNU/Linux opdager man forholdsvis hurtigt med
> [...]

Mht. Dokumentation og kodens kvalitet: Enig.
Mht performance tror jeg ikke dit argument holder vand:
   randomized pids, randomized mmap, propolice stack protection, W^X,
   ingen UBC, ingen threading implementation.

Det _skal_ koste i performance i forhold til FreeBSD eller NetBSD. Men
performance er ikke den eneste parameter der er vigtig i forbindelse med
valg af *BSD.