RE: SV: DNS query

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 21 Sep 2004 - 09:41:48 CEST

Subject: RE: SV: DNS query
Date: Tue, 21 Sep 2004 09:41:48 +0200
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

        http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-questions/2004-May/048007.html

        Kort svar: det er åbenbart system wide. Per applikation vil man godt
        kunne gøre det med alarm() eller lignende, men der kræver omkompilering...
        Alternativt: kør en caching NS på nagios OG mailserverne. Det gør vi :)

Lige for at runde dette af, så har jeg erfaret at "resolver" er implementeret forskelligt
på HP-UX, Linux og FreeBSD. I min situation er det således heldigt, at mine mailservere
og Nagios serveren kører Linux, idet implementeringen af resolver giver mulighed for
følgende options i /etc/resolv.conf

options timeout:1 attempts:1 rotate

Dette sætter timeout til 1 sek., samt angiver at den kun skal forsøge én gang før den
går videre til næste navneserver i listen. Desuden bevirker "rotate" at den kører "round
robin" med hensyn til førstevalg af navneserver.

Så vidt jeg kan læse mig til, så giver FreeBSD's implementering af "resolver" mig ikke
samme mulighed.

mvh Allan Wermuth