SV: DNS query

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Sep 2004 - 19:52:17 CEST

Subject: SV: DNS query
Date: Mon, 20 Sep 2004 19:52:17 +0200
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

________________________________

Fra: owner-bsd-dk@hobbes.bsd-dk.dk på vegne af Phil Regnauld
Sendt: ma 20-09-2004 14:18
Til: bsd-dk@bsd-dk.dk
Emne: Re: DNS query

On Mon, Sep 20, 2004 at 02:14:35PM +0200, Thomas Hjorth wrote:

> http://cr.yp.to/djbdns/nslookup.html

        Det som Thomas prøver at sige, er at det er ikke en god idé at anvende
        nslookup. Brug dig i stedet for. Eller Nagios' eget check_dns.

Okay, jeg har måske udtrykt mig lidt uklart.

Jeg har googlet efter alt, der havde noget at gøre med dns query,

timeout og retry. Det eneste jeg umiddelbart fandt var man siderne

for nslookup, samt nogle hjemmesider som stort set beskrev det

samme.

Det jeg ønsker, er at konfigurere resolveren således, at når f.eks.

en Nagios-server eller én af mine mailserver forsøger at foretage

et navneopslag, og min primære navneserver, mod forventning,

ikke svarer, så spørger den med det samme den sekundære

navneserver, istedet for at forsøge og spørge den primære server

4 gange.

Kan man det?

Mvh Allan Wermuth