Re: SV: DNS query

From: Phil Regnauld (none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Sep 2004 - 20:02:17 CEST

Date: Mon, 20 Sep 2004 20:02:17 +0200
From: Phil Regnauld <none@regnauld--starBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: DNS query

On Mon, Sep 20, 2004 at 07:52:17PM +0200, Allan Wermuth wrote:

> Okay, jeg har måske udtrykt mig lidt uklart.
> Jeg har googlet efter alt, der havde noget at gøre med dns query,
> timeout og retry. Det eneste jeg umiddelbart fandt var man siderne
> for nslookup, samt nogle hjemmesider som stort set beskrev det
> samme.
>
> Det jeg ønsker, er at konfigurere resolveren således, at når f.eks.
> en Nagios-server eller én af mine mailserver forsøger at foretage
> et navneopslag, og min primære navneserver, mod forventning,
> ikke svarer, så spørger den med det samme den sekundære
> [...]

        Ahhh ... ikke nem:

        http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-questions/2004-May/048007.html

        Kort svar: det er åbenbart system wide. Per applikation vil man godt
        kunne gøre det med alarm() eller lignende, men der kræver omkompilering...
        Alternativt: kør en caching NS på nagios OG mailserverne. Det gør vi :)