Re: SV: DNS query

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 21 Sep 2004 - 09:47:56 CEST

Date: Tue, 21 Sep 2004 09:47:56 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: DNS query

On 2004.09.21 09:41:48 +0200, Allan Wermuth wrote:

> Lige for at runde dette af, så har jeg erfaret at "resolver" er implementeret forskelligt

Med Linux og FreeBSD er det sikkert begge to resolveren fra bind der
bruges (det er FreeBSD's i hvert fald), dog muligvis i forskellige
versioner.

> på HP-UX, Linux og FreeBSD. I min situation er det således heldigt, at mine mailservere
> og Nagios serveren kører Linux, idet implementeringen af resolver giver mulighed for
> følgende options i /etc/resolv.conf
>
> options timeout:1 attempts:1 rotate
>
> Dette sætter timeout til 1 sek., samt angiver at den kun skal forsøge én gang før den
> går videre til næste navneserver i listen. Desuden bevirker "rotate" at den kører "round
> robin" med hensyn til førstevalg af navneserver.
>
> Så vidt jeg kan læse mig til, så giver FreeBSD's implementering af "resolver" mig ikke
> [...]

Jeg ved ikke helt hvoraar det er kommet med, men det er beskrevet i
manualsiden til resolv.conf paa en FreeBSD 5.3-BETA.

--
Simon L. Nielsen
FreeBSD Documentation Team