Re: Printerserver på freebsd

From: Erik Norgaard (none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Oct 2004 - 11:01:43 CEST

Date: Tue, 26 Oct 2004 11:01:43 +0200
From: Erik Norgaard <none@norgaard--locolomo.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Printerserver på freebsd

Poul-Henning Kamp wrote:

> De fleste printere har en page-counter man kan hente ud hvis man har
> to-vejs kommunikation, det løser problemet med at at skulle fortolke
> postscript eller hpgl for at gætte sideantallet.

Der er to problemer med det: Dels kendes sidetallet først når der er
skrevet ud, så man kan ricikere at en med 1 side i kvoten kan skrive
1000 sider ud. Dels har jeg dårlige erfaringer med at Windows ikke
producerer god postscript eller folk ikke satte deres computer korrekt
op og det resulterede i at printeren skrev fem tegn junk på hver side
til papirmagasinet var tømt.

Jeg lavede engang et simpelt perl-script til et kollegie netop til
printer kvote styring. Det tæller sideskift i ps-koden og sammenholder
det med det samlede antal sider der også står i en postscript kode. Hvis
de to ikke passer overens er det noget junk og bliver smidt ud. Det har
kørt i årevis uden at folk har brokket sig.

Scriptet fungerer sammen med LPRng og ikke BSD's lpd. Der bliver talt
kvote både hvis folk skriver ud via samba eller fra konsollen, jeg har
ikke forsøgt at sætte maskinen op til en Unix printerserver - Morten,
send en mail hvis det er noget du vil kigge på.

Mvh Erik

--
Ph: +34.666334818                                  web: www.locolomo.org
S/MIME Certificate: http://www.locolomo.org/crt/2004071206.crt