Re: Printerserver på freebsd

From: Per Engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Oct 2004 - 09:33:48 CEST

Date: Tue, 26 Oct 2004 09:33:48 +0200 (CEST)
Subject: Re: Printerserver på freebsd
From: "Per Engelbrecht" <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej Morten

> Halløjsa, Vi har snakket om, at vores kollegie skal have en fælles
> printer. Jeg har derfor være igang med at finde ud af, hvordan man
> for sluttet et netværks printer til FreeBSD (bruger 4.10). Jeg er
> dog kørt lidt fast i, hvordan jeg styre folks forbrug, og lukker
> for dem, hvis de misbruger printeren. Nogen ideer ?

Jeg kender ikke printer-, spool- eller filtertype du vil bruge, men her
er et par simple forslag.

Store printjob:
Du kan i /etc/printcap bruge :mx=<whatever_block_size>:\ hvor
blok-stoerrelsen er en global stoerrelsen for hvortil folk maa udskrive
= printjobbet stoppes naar graensen er naaet.

Tidsrum:
Du kan bruge en raekke af de std. vaerktoejer der er til at administrere
'lpd' (hvis det er den spooler du vil bruge)
Du kan via et cron-job enable/disable dine print-koer med 'lpc'
kommandoen og meget andet.

Accounting:
Du kan med :af=/path/to/acct:\ angive en acct-fil og bruge den lidt paa
samme maade som du bruger standard acct. For at faa fuld glaede af
dette, skal du som regl ogsaa bruge SNMP. Accounting er, eller bliver,
hurtigt langhaaret. O'reilly "Network Printing" er en god bog at have
ved sin side naar print skal indeholde mere en bare filtre. Polyteknisk
Boghandel i Lyngby har den.

Haaber noget af det kan bruges.

mvh
/per