Re: Printerserver på freebsd

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 26 Oct 2004 - 09:18:00 CEST

Date: Tue, 26 Oct 2004 09:18:00 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Printerserver på freebsd
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> Jeg har derfor være igang med at finde ud af,
> hvordan man for sluttet et
> netværks printer til FreeBSD (bruger 4.10). Jeg er
> dog kørt lidt fast i,
> hvordan jeg styre folks forbrug, og lukker for dem,
> hvis de misbruger
> printeren. Nogen ideer ?

Prøv at se på cups fra ports-samlingen
(/usr/ports/print/cups). Den har mange gode måder at
styre printere på. Hvis du installérer cups skal du
huske at fjerne de originale lp*-filer (ligger i
/usr/bin) som bygges i forb.m. med basesystemet.
Ellers bruger du meget tid på at fejlsøge.

Fordelene ved cups er god integration med samba (selv
om jeg ikke fik det til at virke helt efter
hensigten), nem opsætning via en browser (det kunne
jeg finde ud af).

Claus