Re: 2 OpenBSD spg.

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 07 Oct 2004 - 22:35:40 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: 2 OpenBSD spg.
Date: Thu, 7 Oct 2004 22:35:40 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 7/10-2004, at 21.55, Allan Jensen wrote:

> Hej
>
> Jeg kører i øjeblikket OpenBSD 3.3 som primær firewall, hvad ellers:-)
>
> Jeg vil gerne op og køre ver. 3.5. Jeg har ikke kunnet finde nogen
> færdig lavet iso-filer af en OpenBSD 3.5, men kun op til ver. 3.3 på
> planetmirror.com. Jeg har ledt med google efter en ver 3.5, men uden
> held.
>
> Er der nogen der kender et PÅLIDELIGT sted, hvor jeg kan hente en
> OpenBSD 3.5 iso-fil?
Noget i stil med:
wget ftp://ftp.dkuug.dk:/pub/OpenBSD/3.5/i386/bsd.rd
sudo cp /bsd /bsd.old && cp bsd.rd /

Så kan du angive bsd.rd og under boot prompt og
du kan lave en installation fra menuerne
        boot hd0:/bsd.rd

Det virker uanset om systemet har diskette/cdrom - eller
slet ingen af delene.

Det er utroligt nemt blot at hente bsd.rd og smide i roden af dit
filsystem

NB: husk efterfølgende at tilføje de brugere som er tilføjet i OpenBSD
siden din 3.3 blev installeret! ellers virker tcpdump og en del andre
ting ikke
- det er hele det "nye" etc du skal se igennem

Jeg plejer at udpakke etc35.tar.gz et sted og manuelt flytte filerne
og merge dem - andre bruger måske merdemaster, sorry mergemaster

Læs også mini-upgrade FAQ

> Andet spørgsmål er:
>
> Jeg vil gerne installere og opgradere (build world) den nye firewall,
> inden den overhovedet kommer i kontakt med det farlige internet.
> Derfor vil jeg gerne kunne lægge den seneste "source opdatering" på en
> cd/dvd. Da jeg kun har en brænder i min M$ Windows XP maskine vil jeg
> gerne kunne hente opdateringen fra den.
> Kan jeg det, hvordan og hvorfra?
Hvorfor insistere på altid at brænde ting ud på CD'er?

Man kan fint bruge nettet og med cvsup har du nem adgang til opdatering?

hlk@fluffy:hlk$ cat /etc/cvsup.conf.OpenBSD
# Defaults that apply to all the collections
*default release=cvs
*default delete use-rel-suffix
*default umask=002
*default host=cvsup.de.openbsd.org
*default base=/userdata/cvs/OpenBSD
*default prefix=/userdata/cvs/OpenBSD

# If your network link is a T1 or faster, comment out the following
line.
*default compress

OpenBSD-all
#OpenBSD-src
#OpenBSD-www
#OpenBSD-ports
#OpenBSD-x11
#OpenBSD-xf4

dernæst skriver man
        hlk@fluffy:hlk$ cvsup /etc/cvsup.conf.OpenBSD

og med et "cvsupdate" script der henter CVS fra den lokale maskine
er det klart på ingen tid efterfølgende:

cvsupdate:
#! /bin/sh
#
# get cvs from localhost
CVS_RSH="/usr/bin/ssh"
CVSROOT=/userdata/cvs/OpenBSD
CVS_IGNORE_REMOTE_ROOT=TRUE
REL=OPENBSD_3_5

#checkout
#cd /usr && cvs -d $CVSROOT co ports
#cd /usr && cvs -d $CVSROOT co -r$REL src
cd /usr && cvs -d $CVSROOT co src
#cd /usr && cvs -d $CVSROOT co XF4

# update
cd /usr && cvs -d $CVSROOT up -PAd src
#cd /usr && cvs -d $CVSROOT up -r$REL -PAd src
cd /usr && cvs -d $CVSROOT up -PAd ports
cd /usr && cvs -d $CVSROOT up -PAd XF4

dernæst har du et /usr/src træ hvor du kan muntre dig med kernel
compile, make build og lignende

Håber det hjalp og gav mere blod på tanden :-)

Alternativt kan du tage en kopi af din pf.conf og starte
med en frisk snapshot ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000