stunnel på FreeBSD

From: Allan Wermuth (none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 23 Mar 2004 - 10:00:33 CET

Subject: stunnel på FreeBSD
Date: Tue, 23 Mar 2004 10:00:33 +0100
From: "Allan Wermuth" <none@alw--it-service.sdu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej

Jeg kører en FreeBSD server ( 5.2.1 release-p3), hvor jeg bl.a. har installeret
en password generator, som lytter på port 129. Brugerne kan således telnet'e
til serverens port 129 og få forslag til "gode" passwords.

Imidlertid foregår kommunikationen via telnet jo i klar tekst, hvorfor jeg har forsøgt
at implementere stunnel 4, og på den måde kryptere kommunikationen. Jeg har
lavet et certifikat med OpenSSL, men mit problem er udformningen af konfigurations-
filen /usr/local/etc/stunnel.conf.

Jeg har indsat en sektion i stunnel.conf, som følger

[pwdgens]
accept = 1129
connect = 129

Det virkede ikke, så jeg prøvede at udkommentere opstarten af apgd-dæmonen fra
inetd.conf, og restartede inetd, hvorefter jeg tilføjede nedenstående 2 linjer til
pwdgens-sektionen.

exec = /usr/local/sbin/apgd
execargs = apgd -MS -m8 -x12 -t -b /usr/local/etc/bloom

Nu får jeg besked på, at

"Each service section must define exactly two endpoints".

Jeg har googlet efter nogle exempler på konfiguration af stunnel, men dem jeg har
fundet refererer til version 3.x af stunnel, hvor konfigurationen blev udført ved hjælp
af argumenter når man startede programmet.

Jeg er efterhånden blevet lidt usikker på hvordan konfigurationsfilen bør se ud, så hvis
nogen har et link eller en løsning til mit spørgsmål vil jeg blive MEEEEGET glad ;-)

--
Allan Wermuth
Driftsingeniør, IT-service - Syddansk Universitet