Mere mailserver - med quota

From: Morten Winther (none@freebsd--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 02 Jun 2004 - 10:26:12 CEST

Date: Wed, 02 Jun 2004 10:26:12 +0200
From: Morten Winther <none@freebsd--mwi.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Mere mailserver - med quota

Hej

Nu når vi snakker mail-server har jeg lige et par spørgsmål angående quota.

Jeg skal henover sommeren implementere et mail system til et større
antal brugere. 1000+

Jeg bruger lige nu postfix med MySQL som virker upåklageligt. (regner
med at bruge proxy funktioner i postfix for at undgå for mange db opslag)

Jeg ville gerne bare kunne oprette brugere dynamisk gennem MySQL - men
hvad med quota? Skal det ske i OS eller i mailsystemet?

Kan man bruge et userid uden at tilføje brugeren? Altså bruge userid
10000-19999 til mail og så give dem quota med edquota -p test 10000-19999?

Jeg kan se jeg åbenbart kan lave en chown til 10000 selvom den ikke findes?

-rw-r--r-- 1 10000 mw 7B Jun 2 10:20 usertest

Ved ikke om jeg har formuleret mig så i kan forstå mit spørgsmål, men
ellers må jeg uddybe.

--
Best regards

Morten Winther System & Application Architect