Re: Mere mailserver - med quota

From: Thomas Hjorth (none@qdk--amok.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 02 Jun 2004 - 10:51:57 CEST

Date: Wed, 02 Jun 2004 10:51:57 +0200
From: Thomas Hjorth <none@qdk--amok.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Mere mailserver - med quota

Morten Winther wrote:
> Hej
>
> Nu når vi snakker mail-server har jeg lige et par spørgsmål angående quota.
>
> Jeg skal henover sommeren implementere et mail system til et større
> antal brugere. 1000+
>
> Jeg bruger lige nu postfix med MySQL som virker upåklageligt. (regner
> med at bruge proxy funktioner i postfix for at undgå for mange db opslag)
>
> Jeg ville gerne bare kunne oprette brugere dynamisk gennem MySQL - men
> hvad med quota? Skal det ske i OS eller i mailsystemet?
Hvis postfix ikke har sit eget quotasystem, er systemquota den eneste
mulighed, hvilket så kræver at du har en bruger pr. unike quota/mailbox.
Jeg ved at qmail har sit eget 'virtuelle' quotasystem, men alt efter
hvordan du ønsker at begrænse brugere/domæner til deres quota er der
nogle problemer/begrænsninger i qmails model.
Ved at bruge LDAP vil du kunne oprette dine systembrugere i dit LDAP træ
og dermed let kunne styre det fra et eller andet homemade interface. Det
kan fint lade sig gøre med MySQL, har selv implementeret sådan en
løsning, men det er et pain at skulle oprette systembrugere og holde
styr på dem, samt have sine brugere i MySQL.

Mvh Thomas aka QDK