Re: dnsreport.com i udu?

From: Niels Callesoe (none@bsd-dk--t29.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 01 Jun 2004 - 17:48:58 CEST

Date: Tue, 1 Jun 2004 17:48:58 +0200
From: Niels Callesoe <none@bsd-dk--t29.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: dnsreport.com i udu?

On Tue Jun 01, 2004 at 12:08:01AM +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Det er faktisk på alle mailservere! Af mailloggen virker det som om, den
> prøver at få lov til at lave et relay ved at udgive sig for postmaster
> på mailserverens ip-nummer - lidt skummelt i min verden.

Så vidt jeg se kan se, forholder det sig omvendt. Den forsøger at levere en
mail til postmaster ved at bruge serverens IP (address literal), hvilket er
ganske legalt, jvf. RFC 2821, 4.1.3.

At den bliver afvist af postfix, tyder på en mailserver der ikke kender sin
egen "eksterne" IP, for eksempel fordi den er bag NAT. Det bliver dog bare
et gæt.

Teknisk set burde man reelt acceptere post til <none@postmaster--[ip].lh.bsd-dk.dk>, således
at man i tilfælde af problemer med dns, eller hvor en afsender af den ene
eller den anden grund ikke kender domænenavnet, kan modtage information om
dette. Jeg kan dog ikke lige finde nogen steder der indikerer at det skulle
være et krav.

--
Niels Callesøe - dk pfy