Re: mailinglister

From: Fedder Skovgaard (none@fedder-public--skovgaard.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 22 Jan 2004 - 13:08:07 CET

Date: Thu, 22 Jan 2004 13:08:07 +0100
From: Fedder Skovgaard <none@fedder-public--skovgaard.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On Thu, Jan 22, 2004 at 12:09:00PM +0100, Anders Soendergaard wrote:

> Jeg tror en af de foretrukne metoder til email harvesting er at
> bede liste serverne om adresserne direkte. Det er i hvert fald
> s?dan jeg ville g?re det. (Fx. majordomo deler gladeligt alle
> medlemmers emailadresser ud ved en 'who bsd-dk' kommando).
>
> Man skulle nok ogs? kigge lidt p? det...
Sikkert en god ide.

Man skal ikke være meget mere end en komplet andatabet, for at lave et par
scripts der først sender en mail til majordomo på en masse forskellige domæner,
med kommandoen 'lists', for bagefter at spørge om medlemmer af de enkelte
lister, fra de servere, hvorfra man får et svar.

Men det må da være noget som kan slås til og fra i majordomo.

Personligt ville jeg da også sætte pris på at alle e-mail adresser blev maskeret,
men jeg har bare endnu ikke set en perfekt løsning på det.
De forsøger at gøre det på Boost listen, men den fanger ikke mail-adresser, der
står i selve brødteksten af brevene. -Og skal den også det ?
-Men hvis den ikke gør det, er de jo ligesom ligemeget, for så bliver mange
personers e-mail adresser alligevel publiceret på www via arkiv-siderne!

Spam er et stigende problem, uden nogen entydige (eller komplette) løsninger.

Når jeg bliver tilpas generet af Spam tror jeg at jeg vil bruge en speciel
adresse til offentlig kommunikation, og så beskytte den vha. et challenge-respons
system. -Selvfølgelig skal post fra mailing-lister som jeg abonnenerer på ikke fanges
i det filter.

Det regner jeg med sagtens kan løses med noget procmail etc.

/Fedder