Re: Gemme image af sin boks

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 12 Feb 2004 - 21:40:37 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gemme image af sin boks
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 12 Feb 2004 21:40:37 +0100

In message <none@20040212203606.GA29878--tetard.starbsd.org.lh.bsd-dk.dk>, Phil Regnauld writes:
>madsen999@mailme.dk
>
> Jo.

> Jeps, noget i den stil:
>
> boot -s
> mount_nfs remote_server:/some/place /mnt
> dd if=/dev/da0 of=- | gzip -c > /mnt/disk.gz

Jeg laver backup af min fars windows laptop på den måde og jeg vil
lige give et lille trick videre:

        mount -t somefilesytemtype /dev/da0mumble /mnt
        dd if=/dev/zero of=/mnt/fill_this_disk bs=1m
        (vent til disken render fuld.)
        rm /mnt/fill_this_disk
        umount /mnt

        dd if=/dev/da0 ... som ovenfor

På den måde fylder den "tomme" del af disken ikke ret meget
i det komprimerede image.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956