Re: Gemme image af sin boks

From: Lennart Sorth (none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 13 Feb 2004 - 09:04:20 CET

Date: Fri, 13 Feb 2004 09:04:20 +0100
From: Lennart Sorth <none@Lennart.Sorth--uni-c.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gemme image af sin boks

Poul-Henning Kamp wrote:
> In message <none@20040212203606.GA29878--tetard.starbsd.org.lh.bsd-dk.dk>, Phil Regnauld writes:

> dd if=/dev/zero of=/mnt/fill_this_disk bs=1m

Jeg har (også) lavet en FreeBSD (5.2) partition på min mors
(windows) PC hvor hun bliver smidt direkte ind i en menu,
hvor hun kan vælge at lave en ny dd kopi, restore den gamle
eller lave en tgz backup af hendes D:\ drev, hvor jeg
har anbragt alle hendes data ("Dokumenter" eller hvad det
nu hedder)

Hendes 7G C:\ med 3.5G data fylder således 1.8G, men hendes
20G data drev har kun 2G data, så tgz er langt mere effektivt.

C:\ drevet ændrer sig primært når hun installerer eller
omkonfigurerer programmer, så når hun endelig har fået et
eller andet til at virke som hun vil have det, kan hun lige
lave et dd-dump som "checkpoint".

D:\ drevet kan hun tage tgz backup af så meget hun lyster.

Så længe der er liv i disken som sådan, vil det være alt
rigeligt, - og i betragtning af det rod der opstår i en
Winblows efter et stykke tid, er det ganske brugbart.
Hun kæmpede for nylig med at få en HP printerdriver instal-
leret, hvilket havde en række grimme bivirkninger, så da hun
omsider havde fundet den (udokumenterede) fil hun skulle
installere, spolede hun bare tilbage, og installerede den
på en "rent" system :-)

og JEG slap for en del arbejde :-)

> rm /mnt/fill_this_disk
> umount /mnt

MEN, - jeg har et dumt problem, - C:\ kører NTFS, og jeg kan
derfor ikke skrive på det, - så for at gøre noget tilsvarende,
må hun først køre en Winblows app. til at wipe freespace (og
slack btw)

Der er nogen der i linux-verdenen arbejder på at lave en
NTFS backup utility (NTFSCLONE), men den er ikke ported til
BSD endnu, og et kig på koden og dens afhængigheder fik mig
til at droppe enhver tanke :-/

Hilsen

Lennart Sorth