Re: Xorg problemer med print og java

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 30 Dec 2004 - 13:25:13 CET

Date: Thu, 30 Dec 2004 13:25:13 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Xorg problemer med print og java

On Wed, Dec 29, 2004 at 12:42:51PM +0100, Axel Kellermann wrote:
> Print:
> Jeg har installeret CUPS på maskinen og kan printe fra Cups-manager, men
> der er ikke nogle af applikationerne, der kan se printerne.
> Printeren er en HP netprinter.
> Der mangler en forbindelse mellem applikationer/Xorg og printsystemet.
> Xorg installerer et system, som jeg ikke kan finde dokumentation på
> hverken at få til at fungere eller få væk.
> Jeg har ikke fundet nogle fejlmeddelelser

Der er flere tips til CUPS hvoraf nogen af dem bliver skrevet på skærmen når
man installerer CUPS.

1. CUPS lp* programmerne ligger under /usr/local og skal bruges i stedet for
   dem der følger med FreeBSD. Du kan ændre din path til inkludere /usr/local
   først og du kan slette FreeBSD programmerne. Hvis du gør det sidste er det
   en god ide at angive følgende i /etc/make.conf:
   CUPS_OVERWRITE_BASE=yes
   NO_LPR=yes
   som sikrer at du ikke installerer dem igen ved en opdatering med make
   world.

2. du burde kunne bruge CUPS fra alle programmer. Dem der ikke har CUPS
   understøttelse kan blot bruge lpr og printcap. cupsd(8) burde selv
   generere en printcap til brug for bagudkompatibilitet. Kontroller selv din
   printcap og se at det virker.

> Java:
> Java JRE 1.4.2 er installeret men der er ikke nogen pegepind på det.
> Hvor sættes den? - så webbaserede applikationer virker

Hvis du installerer java fra ports burde porten selv lægge et symbolsk link:

[esbjerg@blade]> ls -la /usr/X11R6/lib/browser_plugins/
total 12
drwxr-xr-x 2 root wheel 512 1 Nov 01:21 .
drwxr-xr-x 21 root wheel 9216 9 Dec 14:45 ..
lrwxr-xr-x 1 root wheel 62 1 Nov 01:21 libjavaplugin_oji.so ->
/usr/local/jdk1.4.2/jre/plugin/i386/ns610/libjavaplugin_oji.so

Alle browserne fra ports bør lede efter plugins her, men hvis det ikke er
tilfældet kan du selv oprette symbolske links i deres plugins kataloger
svarende til ovenstående.

Mvh
Sven Esbjerg