Re: Harddisk problemer

From: Jimmy Selgen (none@jsn--devlix.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 28 Apr 2004 - 10:43:31 CEST

Subject: Re: Harddisk problemer
From: Jimmy Selgen <none@jsn--devlix.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Wed, 28 Apr 2004 10:43:31 +0200

On Wed, 2004-04-28 at 10:32, Torben Sørensen wrote:
> Hej folks
>
> 2 x DISK = WD raptor 10000 rpm SATA
> (http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=WD360GD)
>
> Jeg sad i aftes og skrev lidt på nogle dokumenter i StarOffice og pludselig
> lød der et "tik" fra disken og systemet blev låst.
> Jeg bootede maskinen via reset knappen og skulle manuelt køre fsck.... nu
> kom følgende beskeder som jeg ikke ved hvad er:
[SNIP]
Hmm .. "tik"/"klik" fra diske er som regel ikke et godt tegn .. hvis
altså ikke den plejer at sige det.

Prøv at smide smartmontools på den og så køre en "smartctl -son -tlong
/dev/adx"
Den slår S.M.A.R.T til og kører en lang selftest som svjv skulle læse
hver sector på disken.
Du kan se resultatet med en "smartctl -l selftest /dev/adx".
Hvis disken har mere support for smart en mine maxtor diske har så kan
en "smartctl -l error /dev/adx" sikkert også fortælle noget.

Jeg tror det er sæson for dårlige diske .. min ene sata diamondmax 9
døde også lige i forgårs :( 3. gang på 1 år.

/Jimmy