amavisd samt spamassassin på FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 28 Apr 2004 - 11:08:59 CEST

Date: Wed, 28 Apr 2004 11:08:59 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: amavisd samt spamassassin på FreeBSD
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Har installéret amavisd fra ports-samlingen.
Virus-delen fungerer upåklageligt med clamav. Men jeg
har problemer med at filtrere nye mails som jeg har
markeret som spam.

Det jeg gør er følgende:

1. Sender en spam-mail.

Sender fra to forskellige maskiner, samme brugernavn
og domæne. Jeg mener ikke at dette skal have
indflydelse på selve analysen af mailem.
Whitelist-filen er tom.

2. Flytter spam-mailen ned i mappen spam og afvikler
blearn-scriptet, som starter sa-learn med
--spam-paramereten.

Outputtet er "Learned from 1 message(s) (3 message(s)
examined)." Så den lægger mailen ind i en profil, som
næste gang kan detektere samme mail som spam.

3. Starter amavis med 'amavisd debug'. Viser bl.a.

bayes: 14792 tie-ing to DB file R/O
/var/amavis/.spamassassin/bayes_toks
bayes: 14792 tie-ing to DB file R/O
/var/amavis/.spamassassin/bayes_seen
Score set 3 chosen.
bayes corpus size: nspam = 1364, nham = 666
auto-learn? ham=0.1, spam=12, body-hits=4, head-hits=4
auto-learn: currently using scoreset 3. recomputing
score based on scoreset 1.
Score set 1 chosen.
auto-learn: original score: 4.1, recomputed score: 4
Score set 3 chosen.
auto-learn? no: inside auto-learn thresholds
auto-whitelist (db-based): claus@eurofoto.no|ip=none
scores 33/-21.923
required=5.3

Jeg har ca. 1200 (gamle) spam-mails fra en tidligere
server, som jeg har kørt gennem sa-learn med
--spam-parameteren. Jeg har desuden kørt udvalgte
mapper fra min konto ind som --ham.

Så den skulle jo gerne have et grundlag at basere sin
udvælgelse på.

Skal jeg sætte sa_tag2_level_deflt ned til tre eller
fire i /usr/local/etc/amavisd.conf? Hvis jeg gør det,
risikerer jeg så ikke at for meget mail detekteres som
spam?

Den siger også at autolearn ligger uden for
threashold, men autolearn er i
/usr/local/etc/mail/spamassassin/local.cf sat til 1.

Hilsen
Claus

Yahoo! Mail (http://dk.mail.yahoo.com) - Gratis: 6 MB lagerplads, spamfilter og virusscan