afvikling af CGI-scripts via Apache?

From: Dan (none@dte--mail.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 27 Sep 2003 - 05:12:55 CEST

From: Dan <none@dte--mail.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: afvikling af CGI-scripts via Apache?
Date: Sat, 27 Sep 2003 05:12:55 +0200

Hej med jer :)

Har i forbindelse med min website (server: apache2) installeret awstats for at holde lidt øje med besøgs-statistikken, men når jeg forsøger at se mine stats via en browser får jeg en "404"

Kommandoen:
-su-2.05b# ./awstats.pl -config=myvirtualhostname -output
generer en masse html som bliver spyttet ud direkte til konsollen så det må være tegn på at awstats er korrekt installeret og virker efter hensigten. Det er også muligt at se den genererede HTML-side lokalt hvis jeg åbner den med en browser direkte fra public_html (via SAMBA).

httpd-error.log meddeler:
[error] [client 192.168.0.5] script not found or unable to stat: /usr/local/home

(Stien der vises i error-loggen undrer mig meget og jeg tror også at det er heri problemet ligger (?) ...burde der stien ikke vise "/usr/local/home/dte/public_html/cgi-bin/awstats.pl" ?)

Har tjekket file-permissions og alting i cgi-bin, inkl. folderen, har (foreløbig) fået "chmod 777" så det burde vel ikke være problemet.

Kan det være noget med CGI-opsætningen i apache...?

Jeg har ledt og ledt på google og i både awstats og apache -dokumentationen men uden succes.

Et simpelt script blev brugt til debugging direkte i "cgi-bin"
#!/usr/bin/perl
print "Content-type: text/html\n\n";
print "Hello, World.";
...men heller ikke dette giver output til browseren.
Det virker dog fint lokalt i konsollen...
-su-2.05b# ./first.pl

Hello, World.-su-2.05b#

Her et par uddrag af httpd.conf (sig endelig til hvis jeg har været for sparsom!):
(...)
LoadModule cgi_module libexec/apache2/mod_cgi.so
LoadModule perl_module libexec/apache2/mod_perl.so
(...)
<Directory "/usr/home/dte/public_html">
Options Includes ExecCGI
(...)
</Directory>
(...)
ScriptAlias /cgi-bin/ "/usr/local/home/dte/public_html/cgi-bin/"
(...)
AddHandler cgi-script .cgi .pl
(...)
PerlModule Apache2

<VirtualHost *>
        ServerName www.*****.***
        DocumentRoot /usr/home/dte/public_html
        Options Includes ExecCGI
        <Directory "/usr/local/home/dte/public_html/cgi-bin">
        AllowOverride None
        Options None
        Order allow,deny
        Allow from all
        </Directory>
</VirtualHost>

Generel info:
FreeBSD 4.8 stable
Apache 2
awstats v5.7
Perl v5.6

På forhånd mange tusind tak for Jeres hjælp !

Det skal lige siges at jeg er (meget) newbie i hele BSD-verdenen (ja, jeg er vant til windows). Så I må meget gerne skære en evt løsning ud i pap for mig ;-) ...og tøv endelig ikke hvis I har generel kritik til mit spørgsmål, - manglende info, upræcis formulering osv. Jeg vil jo gerne blive bedre til at spørge præcist, på den måde kan jeg måske også senere hjælpe andre ved at svare præcist :-)

Med venlig hilsen,
Dan Eckberg