Re: UPS der batter(ier) noget...

From: Gert Lynge @ Home (@)
Date: Fri 26 Sep 2003 - 18:19:51 CEST

From: "Gert Lynge @ Home" <none@gert--lynge.org.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: UPS der batter(ier) noget...
Date: Fri, 26 Sep 2003 18:19:51 +0200

> Low-cost versionen er et bil-batteri og en lader, men det kræver lidt
> mere manuelt arbejde og så skal man passe på det der svovlsyre osv osv,
> men det er naturligvis en hel del billigere: 45Ah for 1000kr, inclusive
> lader. MEN: Lad ikke laderen side på konstant! Den er ikke beregnet
> til vedligeholdelsesladning. Dertil er spændingen for høj.

...eller en UPS med tilslutning for externe batterier, eller bare en gammel
ups hvor du selv tilslutter externe batterier. På den måde får man jo en fin
ladestyring og 230v vekselstrøm til fjernsynet og kaffemaskinen mv. ;-).
Bl.a. et større varehus (med et navn på 5 bogstaver som starter med B) har
ind imellem 60Ah bilbatterier ret billigt. Og når bare der er rimelig
udluftning virker det fint.

Bemærk: Der er nogen der siger at ladespændingen på et bilbatteri skal være
højere end på de forseglede UPS-batterier. Aner ikke om det er rigtigt, men
det er da muligt man kun får 40Ah ud af sine 60Ah batterier - men nu koster
de jo også noget mindre end originale 15Ah batterier (eller hvad der nu
sidder i en "normal" UPS).

PS: Lige for en ordens skyld - jeg HAR prøvet det i praksis og anbefaler
meget kraftige kabler, rigtige polsko til batterierne og nogle gode kraftige
kronmuffer mv. Husk også at nogle UPSer skal have at vide hvor mange
batteripacks der er tilsluttet (så der skal lige ganges og divideres lidt
alt efter hvad en standard-batteripack har i Ah og hvad du har tilsluttet) -
og så skal spændingen naturligvis være korrekt...
Jeg har en APC Smart UPS 3000XL med en runtime på 4 timer med 50% load, og
en APC Smart UPS 650XL'er (tror jeg det er) af meget gammel model med en
rumtime på over 8 timer med max load!!. Bare noget pis at man bor i det knap
så mørke Jylland så man ikke fik testet skidtet ;-)

MVH
    Gert