Re: UPS der batter(ier) noget...

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 26 Sep 2003 - 19:23:20 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: UPS der batter(ier) noget...
From: "Poul-Henning Kamp" <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Fri, 26 Sep 2003 19:23:20 +0200

In message <none@001b01c3844a$070dd820$691546d4--gert.lh.bsd-dk.dk>, "Gert Lynge @ Home" writes:

>...eller en UPS med tilslutning for externe batterier, eller bare en gammel
>ups hvor du selv tilslutter externe batterier. På den måde får man jo en fin
>ladestyring og 230v vekselstrøm til fjernsynet og kaffemaskinen mv. ;-).

Ikke helt.

"float-charge" spændingen er forskellig for åbne og forseglede
batterier. Derudover er åbne batterier fundamentalt set noget snavs
at have ståenden fordi de udvikler brint og man kan ikke bare
ukritisk forlænge kablerne inden man havner i 12 individuelt
forsølvede og i hånden sammenflettede jernbaneskinner.

Specielt skal man passe på kortslutninger i den ende, den helt
enestående egenskab ved et blybatteri er at man kan hente hele den
lagrede energi ud på under et sekund.

>Bemærk: Der er nogen der siger at ladespændingen på et bilbatteri skal være
>højere end på de forseglede UPS-batterier. Aner ikke om det er rigtigt, men
>det er da muligt man kun får 40Ah ud af sine 60Ah batterier - men nu koster
>de jo også noget mindre end originale 15Ah batterier (eller hvad der nu
>sidder i en "normal" UPS).

Problemet er ikke kapacitet, problemet er levetid og elektrolyse.

Hvis spændingen på åbne batterier er for høj laver man elektrolyse
af vandet i den fortyndede svovlsyre. Hvis spændingen er for lav
sulfaterer pladerne (uanset type) og batteriet dør.

>PS: Lige for en ordens skyld - jeg HAR prøvet det i praksis og anbefaler
>meget kraftige kabler, rigtige polsko til batterierne og nogle gode kraftige
>kronmuffer mv.

Højtaler kabler af "Monster" kvalitet er gode.

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956