UPS der batter(ier) noget...

From: Poul-Henning Kamp (none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 24 Sep 2003 - 14:24:35 CEST

To: bsd-dk@BSD-Dk.dk
Subject: UPS der batter(ier) noget...
From: Poul-Henning Kamp <none@phk--phk.freebsd.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 24 Sep 2003 14:24:35 +0200

Forskellige har bedt mig lige gøre rede for hvordan jeg klarede mig
igennem 6 timers strømafbrydelse igår.

Meget simpelt: jeg brugte ikke UPS.

Jeg har en UPS og den holdt hele mit lab i luften in 20 minutter.
Det man ikke for at vide er at selvom jeg kun havde sat mine børns
nat-lys på UPS'en havde den ikke holdt mere end 40 minutter fordi
der er et meget stort "minimums" forbrug i sådan en UPS.

Det jeg kørte hele vejen igennem med var en Soekris maskine der
kørte på en Bly-akku. Soekris'en bruger 10W eller deromkring,
så med 12V og 17Ah har jeg strøm til 15-20 timer.

Så kort sagt: hemmeligheden er at undgå omvejen fra batterispændingen
til 230VAC og tilbage til lavspænding.

Rent praktisk er det jeg bruger en strømforsyning der er beregnet
til brandalarmer og lignende, en kasse man skruer op på væggen
hvori der allerede er monteret trafo og elektronik, man skal selv
skaffe batteriet. (Se f.eks type 328-7957 fra RS-components.)

Batteriet er af "Sealed Lead Acid" typen som i modsætning til den
type bly-akku man bruger i biler ikke har nogen åbninger der kan
komme svovlsyre ud af og som desuden kan vendes en hvilken som helst
vej man måtte have lyst.

Stort set det samme nummer kan man lave med en lap-top: det fleste
laptops kan leveres med en "auto-adapter" som kan sættes i den
gode gamle "cigar tænder" på en bil. Mange laptops idag skal bruge
16-19 V og derfor er 12V versionen ofte dyrere end 24V versionen
da den skal lave "step-up".

Min Asus skal f.eks have "19.4V" og det er sådan cirka det samme
som 3 stk 6V bly akku i serie.

Vær opmærksom på at de fleste laptops ikke specielt sparer på
strømmen hvis de får den udefra, så man skal evt fifle med BIOS/ACPI
for at forklare at man stadig ikke bare vil have det lavet om til
varme.

Low-cost versionen er et bil-batteri og en lader, men det kræver lidt
mere manuelt arbejde og så skal man passe på det der svovlsyre osv osv,
men det er naturligvis en hel del billigere: 45Ah for 1000kr, inclusive
lader. MEN: Lad ikke laderen side på konstant! Den er ikke beregnet
til vedligeholdelsesladning. Dertil er spændingen for høj.

Der er forskellige fornuftige internet sider om bly akku's der giver
hele historien, f.eks "App Notes" hos de her: http://www.ibexmfg.com/

--
Poul-Henning Kamp       | UNIX since Zilog Zeus 3.20
phk@FreeBSD.ORG         | TCP/IP since RFC 956