Re: Hardware anbefaling

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 26 Nov 2003 - 20:43:36 CET

Date: Wed, 26 Nov 2003 20:43:36 +0100
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hardware anbefaling

On Wed, Nov 26, 2003 at 08:27:44PM +0100, Thomas Willert wrote:
> Jeg skal bestille en server der skal køre FreeBSD 4.9. Er der nogen der kan
> anbefale en hardware løsning der opfylder nedenstående krav? Det skal helst
> kunne bestille hos en enkelt forhandler:
>
> - 1U eller 2U høj
> - 19" rackmount kabinet
> - plads til 2stk. IDE diske.
> - indbygget 100mbit netkort i motherboard
> - plads til 1 stk. PCI kort ( se nedenstående bekrivelse)
>
> Derudover kunne jeg godt tænkt mig et PCI kort der giver mulighed for at
> power-cycle maskine remote. Kan man få så noget med eget IP-nummer?
> [...]

Jeg aner faktisk ikke om den hardware vi bruger på arbejde kan bruges med
FreeBSD da vi benytter Linux, men ellers passer specs.

Vi har brugt Proliant servere med onboard RAID (mirror) og altså SCSI diske.
Disse kan udstyres med et såkaldt RILO kort som kan styres via en java applet
i en browser (IE only).

Vores nyere maskiner er IBM 345 med et såkalts RSA kort. Det kan det samme
som RILO kortet, men behøver ikke ekstern strøm hvis man bruger redundant
PSU. Jeg har endnu ikke testet om deres applet virker med andet end IE.
Ellers minder de meget om Prolianterne bortset fra at de er kraftigere.
Prisside 25-30 kilo.

Du kan også vælge at købe en APC power løsning som man kan logge ind på og
styre strøm på en PDU. Det er faktisk en meget cool løsning.
Til remote styring kan du til PC'ere kigge på noget der hedder Weasel kort
som giver seriel adgang til at styre din PC helt fra BIOS niveau. Har dog
aldrig prøvet det.

Sun's Netraer har indbygget remote management via et system de kalder LOM.
Det virker sålænge der er strøm i maskine (hvadenten den er slukket eller ej)
og fungerer som en seriel port med eget system. Jeg vil dog ikke anbefale en
Netra da den er r*v langsom.

Desværre kan jeg ikke sige meget om nogen af disse dele vil virke med
FreeBSD. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide det hvis andre ved det --
specielt omkring IBM æsken.

Sven