Re: SMP?

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 May 2003 - 00:11:25 CEST

Date: Wed, 21 May 2003 00:11:25 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SMP?

On Tue, May 20, 2003 at 08:52:37PM +0200, Kristian Vilmann wrote:
> Efter at have slidt 2 diske op lykkedes det at få installeret
> FreeBSD 4.8 på min Dual Pentium Pro.
> options SMP # Symmetric MultiProcessor Kernel
> options APIC_IO # Symmetric (APIC) I/O
>
> Changing APIC ID for IO APIC #0 from 16 to 2 in MP table
> APIC_IO: MP table broken: 8259->APIC entry missing!
> Changing APIC ID for IO APIC #0 from 0 to 2 on chip
> Programming 16 pins in IOAPIC #0
> IOAPIC #0 intpin 2 -> irq 0
>

> og så sker der ikke mere. Den hænger helt. CTRL-ALT-DEL virker ikke.
>
> Hvad gør man?
> Og hvor burde jeg have læst mig til det?

Kig i arkiverne på freebsd-smp listen. Der har været rigtig mange problemer
med at få alle maskiner med SMP til at virke. Så vidt jeg har forstået er det
pga. Intels lidt uklare dokumenter omkring APIC som er nødvendig for SMP.
Desuden implementerer visse 'vendors' APIC på sjove måder. Således skal man
fx. på Compaq Proliant maskiner vælge hvilket OS man vil køre for at få det
til at virke ordentligt.
Linux har dog lidt bedre support for APIC og virker derfor på mere hardware.
Det er på TODO listen for 5.x-something at kigge på hvorfor Linux kan og ikke
FreeBSD. Jeg ved ikke hvor langt de er nået med det...

Mvh.
Sven

--
 Fight Internet Censorship! http://www.eff.org