Re: "Embedded" BSD-system

From: Anders Soendergaard (none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 28 Mar 2003 - 09:01:55 CET

Subject: Re: "Embedded" BSD-system
From: Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 28 Mar 2003 09:01:55 +0100

On Fri, 2003-03-28 at 03:42, ext Mikkel C. Simonsen wrote:
> Jeg skal igang med at opdatere et "stelpelur"/ordrestyrings-system. Det
> kører på nuværende tidspunkt under DOS. Jeg vil gerne have det flyttet
> til OpenBSD af forskellige årsager.
Nu kender jeg ikke dine bevæggrunde, men hvis det er et embedded
system skulle du overveje PicoBSD som kan ligge på en floppy og
kun indeholder lige præcis de ting du har brug for.
Perfekt til din opgave hvis du spørger mig.

> Nu har jeg så bare det problem, at programmet skal starte automatisk når
> systemet tændes. Og da systemet hverken bliver forsynet med en skærm
> eller et keyboard (kun en stregkodelæser), er der ingen der kan logge
> ind...
> Kan man automatisk logge ind som en bruger (ikke root) ved boot?

Normalt vil man starte sådan et program via et rc script, så
der er ikke tale om at man logger ind for at starte programmet.
Programmet kan køre som alle de brugere du har lyst til, dog er
det (som du selv nævner) en meget dårlig ide at køre som root.
Jeg kan ikke lige slynge ud hvordan man gør i PicoBSD. Det er
noget med at hele OS'et bliver klemt ned i en ELF binary, som
så ekskveres, så det er muligvis noget man skal sørge for når
man laver sin Pico binary???

> Jeg planlægger at forsyne systemet med et LCD display forbundet til en
> seriel port. Hvordan kan jeg skrive til en serielport (fra C) under
> *BSD? Skal jeg bare åbne /dev/xxx som fil og skrive løs? Og hvor kan jeg
> indstille hastighed m.m.?
Seriel kommunikation er (eller kan i hvert fald være) en længere
historie. Prøv at kigge på
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/serial-uart/
og se om det er noget.

Held og lykke,