Re: IDE RAID

From: Søren Elleby Sørensen (none@ses--spionand.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 19 Mar 2003 - 11:35:27 CET

Date: Wed, 19 Mar 2003 11:35:27 +0100
From: Søren Elleby Sørensen <none@ses--spionand.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IDE RAID

On Wed, Mar 19, 2003 at 10:49:16AM +0100, Sven Esbjerg wrote:

Hej Sven,

> Mine krav til en controller er: RAID level 1 som der altid kan bootes fra
> (medmindre begge diske er døde). Driveren skal være god (FreeBSD 4.x) og
> fungere uden problemer. Så billig som mulig.
> Umiddelbart har jeg kigget på Promise FastTrack TX2000 eller 3ware 7000-2.

Jeg har selv brugt et par Promise Fasttrack og har ikke selv haft problemer
med dem. Dog har et par kammerater haft knas med dem, hvis arrayet var striped.
Jeg skal så ikke kunne garantere, at det var controllerens skyld :)
Men mirroring fungerer ganske godt og stabilt. Der er et 'tool' til at kopiere data fra
en disk til en anden - hvis en disk ryger. Ydeligere syntes jeg de performer ganske
pænt hastighedsmæssigt - med 'ordenlige' diske. Herunder ata-100 / ata-133
Jeg har kun gode erfaringer med Fasttrack modellerne under FreeBSD, Debian & Windows.
Jeg har aldrig prøvet dem på OpenBSD desværre.

Håber det giver lidt.

--
Med Venlig Hilsen
Søren Elleby Sørensen