Re: IDE RAID

From: Lasse Brandt (none@lasse--bitmand.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 19 Mar 2003 - 11:57:34 CET

Date: Wed, 19 Mar 2003 11:57:34 +0100
From: Lasse Brandt <none@lasse--bitmand.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IDE RAID

Hej Sven

> Mine krav til en controller er: RAID level 1 som der altid kan bootes
> fra (medmindre begge diske er døde). Driveren skal være god (FreeBSD
> 4.x) og fungere uden problemer. Så billig som mulig.
> Umiddelbart har jeg kigget på Promise FastTrack TX2000 eller 3ware
> 7000-2.

Jeg har selv købt en FastTrack TX2000, kører selv RAID1, og indtil videre
har jeg ikke haft problemer :) Den blev ene og alene valgt pga. det er en
prisbillig IDE RAID controller. Jeg har dog endnu ikke haft nedbrud på
mine diske, så hvordan den klarer det når en disk dør, tør jeg ikke svare
på.

Mit første oplevelse var at jeg intet kunne få ud af den (oplysninger om
diske osv.) da jeg kørte FreeBSD 4.6. Men efter jeg opgraderet til 4.7 kom
"atacontrol" til verden, og jeg kan nu se en hulens masse info om
hvordan min controller og diske har det (se eks. i bunden af mailen).

Alt i alt, ser den ud til at virke fint, men som sagt, jeg har ikke prøvet
at teste skidtet for alvor :)

Du skal være velkommen til at skrive privat til mig, hvis du vil have
yderligere specifik info.

Mvh. Lasse Brandt
www.bitmand.dk

Eksempel:

su-2.05a# atacontrol status ar0
ar0: ATA RAID1 subdisks: ad4 ad6 status: READY

su-2.05a# atacontrol list
ATA channel 0:
    Master: no device present
    Slave: no device present
ATA channel 1:
    Master: no device present
    Slave: no device present
ATA channel 2:
    Master: ad4 <SAMSUNG SV1022D/MK100-45> ATA/ATAPI rev 4
    Slave: no device present
ATA channel 3:
    Master: ad6 <FUJITSU MPF3102AT FF/2005> ATA/ATAPI rev 5
    Slave: no device present