Re: IBM Thinkpad X23 og BSD.

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Mar 2003 - 08:03:47 CET

Date: Wed, 12 Mar 2003 08:03:47 +0100
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IBM Thinkpad X23 og BSD.

nicolai.ernst@uni-c.dk wrote:
> Jeg går og overvejer at købe en IBM Thinkpad X23, men ville lige
> først høre, om der er nogen her på listen, der har erfaringer med
> den?

Har en der kører FreeBSD-current.

> Den model jeg har set på er en 2662E5G, med et Sony CD-RW/DVD USB
> drev (model nr: CRX85U-RP-E). Se evt;
>
> http://www.laptops.dk/?s=90

Det er her jeg har købt min (dog uden CD drev).

> Jeg har læst, at FreeBSD ikke skulle have nogen problemer med at
> køre på den (nedenstående link er dog en 2662-E5U);

Det fungerer fint (de problemer jeg har med standby etc. må
skyldes -current, idet min kollega der kører -stable på sin ikke
har de samme problemer).

Nogen BSD-DK'ere der har -current til at spille på en X23?

> http://www-2.cs.cmu.edu/~dpelleg/X23_freebsd.html

Den kendte jeg ikke, tak.

> Jeg skrev til leverandøren for at høre om FreeBSD kunne se/boote
> Sony CD-RW/DVD drevet. Det kunne han desværre ikke svare på, men
> han fortalte at flere af hans kunder kørte *BSD på den (sikkert
> sælgersnak, men det kunne jo være at der var nogen her på lis­
> ten?).

Well, jeg har købt min hos ham, og han ved at jeg kører FreeBSD
på den, så det er ikke helt tom snak.

> Da IBM Thinkpad X23 hverken har 1.44MB disk drev eller CDROM ind­
> bygget, ville jeg gerne vide om Sony drevet er de ca. 2.000 kr.
> ekstra værd? Jeg er klar over, at man kan installere *BSD via
> netkort, men det ville nu være rart hvis [indsæt selv katastrofe]
> at man kunne installere fra CD. Er det overhovdet understøtte i
> Free, Net eller OpenBSD (søgning på model nr. CRX85U-RP-E, gav
> ikke noget brugbart).

No idea. Jeg bootede via PXE og installerede den vej.
Alternativt kan du også bruge ~200Kr på en 2.5" til 3.5" HD
konverter og installere på din stationære - det er da noget
billigere.

Hvis du vil have wireless net på den, så køb den model med
indbygget netkort - så sidder antenner i skærmen istedet for at
stritte ud til siden og være i vejen.
Brug pengene her istedet for på en USB CD.

Et sidste tip. Du kan (hvis du spørger) købe din X23 hos ham med
et US keyboard. Det kunne evt. være interessant.

Til sidst et par kommentarer om laptops.dk:
  Det er helt klart et enmandsfirma. Dette betyder at der ikke er
  helt den samme hurtighed over ham som du er vant til fra større
  firmaer (det har f.eks. taget ham 14 dage at få min 40G disk
  hjem).
  På den anden side så er han flink og gør hvad han kan for at
  efterkomme specielle ønsker.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---