Re: IBM Thinkpad X23 og BSD.

From: Morten Liebach (none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 12 Mar 2003 - 00:50:28 CET

From: "Morten Liebach" <none@m--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Wed, 12 Mar 2003 00:50:28 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: IBM Thinkpad X23 og BSD.

On 2003-03-12 00:34:18 +0100, nicolai.ernst@uni-c.dk wrote:
> [...]
>
> Den model jeg har set på er en 2662E5G, med et Sony CD-RW/DVD USB
> drev (model nr: CRX85U-RP-E). Se evt;
>
> http://www.laptops.dk/?s=90
>
> Jeg har læst, at FreeBSD ikke skulle have nogen problemer med at
> køre på den (nedenstående link er dog en 2662-E5U);
>
> http://www-2.cs.cmu.edu/~dpelleg/X23_freebsd.html
>
> Jeg skrev til leverandøren for at høre om FreeBSD kunne se/boote
> Sony CD-RW/DVD drevet. Det kunne han desværre ikke svare på, men
> han fortalte at flere af hans kunder kørte *BSD på den (sikkert
> sælgersnak, men det kunne jo være at der var nogen her på lis­

Han har sikkert ret. Alle tre frie BSDer kører fint på min X20 (model
2662-31G, se http://m.mongers.org/unix/x20 om mine erfaringer).

Jeg har installeret fra et Iomega ZIP CD 650 USB drev, det er ikke
perfekt understøttet, f. eks. kan jeg ikke rippe en CD fra det, men
fint mounte en, bare ikke under installationen.

> Da IBM Thinkpad X23 hverken har 1.44MB disk drev eller CDROM ind­
> bygget, ville jeg gerne vide om Sony drevet er de ca. 2.000 kr.
> ekstra værd? Jeg er klar over, at man kan installere *BSD via
> netkort, men det ville nu være rart hvis [indsæt selv katastrofe]
> at man kunne installere fra CD. Er det overhovdet understøtte i
> Free, Net eller OpenBSD (søgning på model nr. CRX85U-RP-E, gav
> ikke noget brugbart).

Jeg har prøvet alle tre BSDer fra mit USB CD-ROM drev, og jeg kan fint
boote, men resten af installationen er jeg nødt til at køre over net,
men det er nu også det rareste synes jeg, en lokal ftp på 100mbit LAN
er hurtigt nok til at det er disken der sætter begrænsningen.

Redhat og Windows 2000 er de eneste OS jeg har prøvet, der kan
installeres fra USB CD-ROM drev, Windows har så bare ikke driver til
disken. Det er så til at leve med. :)

Med venlig hilsen
                                 Morten

--