Re: Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere

From: Simon L. Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 16 Jun 2003 - 15:44:02 CEST

Date: Mon, 16 Jun 2003 15:44:02 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere

On 2003.06.16 00:38:14 +0200, per engelbrecht wrote:
> Hej Esbjerg, Elleby, Siiger, Brandt
> ... og alle andre der deltog i debatten 03/2003 om ataraid controllere
> kontra BSD og Linux.
>
> Noget af det sidste var jeg laeste var noget om nogle der ville koebe
> nogle 3ware controllere til OpenBSD og Linux.
> Er der nogle resultater - posetive som negative ??
> Jeg er interesseret alle info, men isaer 3ware 7000 og gerne 8000 (sata)
> serierne.

Jeg har købt en Adaptec 2400A som er en 4 kanals controller. Jeg valgte
den over 3ware, da jeg egentlig ikke har brug for mere end 4 kanaler og
Adaptec offielt understøtter FreeBSD, hvor 3wares understøttelse virker
ret halvhjertet. Jeg har 4 80GB Wester Digital (Special Edition med 3
års garanti og 8MB Cache) i et RAID5. Jeg kører bare med de std. 32MB
cache den kommer med som standard.

Den kører pt. på min 5.1 server og det virker bare uden probs med asr(4)
driveren. Jeg har ikke kunne få management programmet til at virke
under 5.x (jeg har heller ikke rigtig prøvet voldsomt meget), men det
virkede fint under 4.8 da jeg testede. Jeg har prøvet en rebuild og det
virkede fint, men tager ret lang tid.

Før jeg købte den kiggede jeg på alle benchmarks / sammenligninger jeg
kunne finde på nettet, men de fleste var ikke voldsomt troværdige og
iøvrigt gav de ikke rigtig nogen klar konklusion om hvilken controller
der var den bedste.

En mindre ting jeg lagde mærke til er at BIOS RAID management
prorgrammet virker rimeligt overskueligt og nemt at gå til i modsætning
til f.eks. Mylex's BIOS config program som jeg tidligere har rodet lidt
med.

Mht. til performance lavede jeg nogen tests under 4.8 og uden at jeg har
den voldsomme erfaringer med andre RAID kort så virkede den ret
fornuftigt. Serveren er kun en 600Mhz så når den kører CURRENT med fuld
debugging i kernen begynder CPUen at være en flaskehals for en del ting.

Hvis jeg læser mine noter rigtigt fik jeg ~14MB/s ved skrivning under
CURRENT og ~20MB/s læsning. Under STABLE fik jeg ~14.5MB/s ved
skrivning og ~41MB/s ved læsning. Disse tal er alle med 4 ovennænvte
diske i RAID5. Tallene siger self. ikke så meget, som de fleste andre
benchmarks, så læg ikke for meget i dem.

Alt i alt er jeg rigtig glad for mit nye RAID kort :).

Håber du kan bruge det til lidt.

--
Simon L. Nielsen