Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere

From: per engelbrecht (none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 16 Jun 2003 - 00:38:14 CEST

From: per engelbrecht <none@per--xterm.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Tilbagemeldinger paa ata(raid) controllere
Date: Mon, 16 Jun 2003 00:38:14 +0200

Hej Esbjerg, Elleby, Siiger, Brandt
... og alle andre der deltog i debatten 03/2003 om ataraid controllere
kontra BSD og Linux.

Noget af det sidste var jeg laeste var noget om nogle der ville koebe
nogle 3ware controllere til OpenBSD og Linux.
Er der nogle resultater - posetive som negative ??
Jeg er interesseret alle info, men isaer 3ware 7000 og gerne 8000 (sata)
serierne.
Aarsag: jeg skal om kort tid soesaette en stoerre IDE baseret storage
loesning, eller rettere sagt to. (~500 GB / raid 5, 2 stk) Den ene skal
koerer FreeBSD 4.8 og den ande SuSE Linux, af hensyn til et krav om
Java1.4.x

Mine egne erfaringer er baseret paa promise fasttrack 100 (onboard Tyan
Tiger S2515 og 2540), promise fasttrack 100 tx2 + tx4(begge som loese
controllere) og endelig HPT370 (onboard Abit KT7A)
Min erfaring med ovenstaaende er:
FreeBSD 4.5 og 4.7
OpenBSD 3.1 og 3.2
SuSE Linux 8.0-8.2 (>acpi)
Slackware 9.0
- har ikke proevet alle distros mod alle controllere. Noget kan ogsaa
skyldes min uvidenhed, eller (og den foretraekker jeg selv) mangelfuldt
og/eller daarligt skrevet drivere (vaelg selv) men resultatet er som
foelger:

promise fasttrack 100: (onboard Tyan)
FreeBSD raid ok (0/1/jbod)
FreeBSD rebuild negativ (hverken stripe eller mirror)
SuSe Linux raid negativ (ingenting)
SuSE Linux rebuild - (ved ikke)

promise fasttrack 100 tx2:
FreeBSD raid ok (0/1/jbod)
FreeBSD rebuild negativ (hverken stripe eller mirror)
OpenBSD raid negativ (ingenting)
OpenBSD rebuild - (ved ikke)
SuSE Linux raid ok (0/1)
SuSE Linux rebuild - (ved ikke)

promise fasttrack 100 tx4:
FreeBSD raid negativ (ingenting)
FreeBSD rebuild - (ved ikke)
SuSE Linux raid negativ (ingenting)
SuSE Linux rebuild - (ved ikke)

HPT370: (onboad Abit)
FreeBSD raid ok (0/1/jbod)
FreeBSD rebuild - (har ikke proevet endnu)
OpenBSD raid
SuSE Linux raid ok (1/jbod)
SuSE Linux rebuild - (har ikke proevet endnu)
Slackware raid negativ (ingenting)
Slackware rebuild - (ved ikke)

FreeBSD og OpenBSD "klarer sig" native. SuSE Linux er forsoegt baade
native og med vendor-driver. Slackware kun native.

Jeg vil som sagt meget gerne hoere fra Jer alle derude. Paa forhaand
tak!

mvh
/per
per@xterm.dk