Re: SV: Underlig process nedlægger internettet

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 14 Jun 2003 - 13:54:06 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 14 Jun 2003 12:54:06 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SV: Underlig process nedlægger internettet

Quoting Jesper Nøhr (jesper@noehr.org):
> Arghh! Jeg kørte en ``chkrootkit'', som reporterede at LKM Trojan måske
> var installed. Jeg checkede /usr/lib/.fx, og fandt en slags
> authorized_keys file. Den indeholder:
>
> <blablabla key> root@sweettoothcandy.net
>
> Jeg _aner_ ikke hvad det er for noget, men det tillader vel root adgang
> fra det host?

Der er masser af effektive metoder til at lave rav i den når først du
ikke længere kan stole på din kerne. Hvad kørte maskinen af services?
Hvilke versioner? Det er nok mest sandsynligt at du glemte at opgradere
noget software.

> Hvad s**** skal jeg gøre for at spore svinet? :-(

Det bliver nok svært, med mindre du sætter en sniffer op og er klar over
at han ikke overlejrer sin backconnectionshell gennem en allerede
etableret TCP/IP stream (yup, det er set gjort med stor success).

Det mest kedelige i din situation er at du har installeret snort, men
sandsynligvis har negliceret væsentligere ting i forbindelse med
sikkerhed.

--
j.