Re: acpi i freebsd 5.1-rc1 opfører sig mystisk

From: Nicolai Petri (none@nicolai--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 03 Jun 2003 - 22:22:02 CEST

From: Nicolai Petri <none@nicolai--catpipe.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk, ask@eternal-newbie.dk
Subject: Re: acpi i freebsd 5.1-rc1 opfører sig mystisk
Date: Tue, 3 Jun 2003 22:22:02 +0200

On Tuesday 03 June 2003 20:57, ask@eternal-newbie.dk wrote:

Hejsa Ask,

> [...]
> dette sker tilsyndeladene ikke. Jeg har i bios sat en customized 'power
> profile' når jeg har strømforsygning på... freebsd skifter rundt mellem
> dem (men ok, det kan jeg leve med). En ting som er monster irreterende
> er dog at den ikke læser min "do not suspend on LCD close" indstilling,
> hvergang jeg lukker skærmen slukker den for alle devices og går i
> halvejs sleep mode, ca. 50% af de gange jeg åbner skærmen igen får jeg
> en kernel panic :(. Er der ikke en måde hvor man enten kan tvinge acpi
> driveren til at læse fra bios eller konfigge den direkte ?

Jooodeeeet! ;)

Spøg til side ... jeg bruger 5-1rc og den er ret cool i forbindelse med acpi.

Jeg kan fint konfigurerer ACPI under FreeBSD. Du kan se (og ændre)
konfigurationen ved at skrive 'sysctl hw.acpi'

De interesante linier på min maskine er følgende :
        hw.acpi.supported_sleep_state: S1 S4 S5
        hw.acpi.power_button_state: S5
        hw.acpi.sleep_button_state: S1
        hw.acpi.lid_switch_state: S1
        hw.acpi.standby_state: S1
        hw.acpi.suspend_state: S3
derudover er disse også spændende :
        hw.acpi.cpu.max_speed: 8
        hw.acpi.cpu.current_speed: 8
        hw.acpi.cpu.performance_speed: 8
        hw.acpi.cpu.economy_speed: 4

Du kan se resten af mine acpi settings nederst i mailen.

Håber dette hjælper dig lidt på vej.

> --
> Regards
> Ask Holme aka kVanQue

Med venlig hilsen
Nicolai Petri
catpipe Systems ApS

fever% sysctl hw.acpi
[...]
hw.acpi.sleep_delay: 0
hw.acpi.s4bios: 1
hw.acpi.verbose: 0
hw.acpi.disable_on_poweroff: 0
hw.acpi.cpu.max_speed: 8
hw.acpi.cpu.current_speed: 8
hw.acpi.cpu.performance_speed: 8
hw.acpi.cpu.economy_speed: 4
hw.acpi.thermal.min_runtime: 0
hw.acpi.thermal.polling_rate: 30
hw.acpi.thermal.tz0.temperature: 3272
hw.acpi.thermal.tz0.active: -1
hw.acpi.thermal.tz0.thermal_flags: 0
hw.acpi.thermal.tz0._PSV: 3682
hw.acpi.thermal.tz0._HOT: -1
hw.acpi.thermal.tz0._CRT: 3702
hw.acpi.thermal.tz0._ACx: -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1
hw.acpi.battery.life: 68
hw.acpi.battery.time: -1
hw.acpi.battery.state: 0
hw.acpi.battery.units: 1