installation af FreeBSD 5.0 RC3

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 16 Jan 2003 - 20:45:09 CET

Date: Thu, 16 Jan 2003 20:45:09 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: installation af FreeBSD 5.0 RC3
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har haft lidt bøvl med at installere FreeBSD RC3. Det
lykkedes til sidst, kort om hvordan jeg kom så langt.

Maskinen har IDE-CD og -disk.

Hentede ISO-filen og brændte den på en CD. Startede
installationen på CD-drevet, fik partioneret disken,
valgte mine pakker, og satte installationen igang.
Når den kom ca. til del nr. 40 i base-pakken, fik
kernen panic nr. 12 (page fault), og skrev 'bdwrite -
buffer is not full' eller deromkring.

Dette på to forskellige maskiner med en PIII og en
Athlon, så det var ikke CPU'en der var noget galt med.

Løsningen var at installere via ftp fra en anden
server. Jeg mountede ISO-filen med en 'vnconfig
/dev/vn0 ISO-fil' og en 'mount -t cd9660 /dev/vn0
/home/claus/freebsd' og pegede på denne server med mit
brugernavn og password.

Så undgik jeg denne bdwrite-fejl. Der er muligvis
noget galt når installations-disken og CD-drevet er på
sammen kabel. Alt var fryd og gammen, troede jeg.

Da maskinen startede igen, kunne den ikke mounte noget
som helst. Efter et stykke tid gik det op for mig,
hvad der var galt. Jeg havde delt disken op i /
(root), /etc/, /var osv. Problemet var at root og /etc
ikke var på samme partition. Så det kan ikke lade sig
gøre, har jeg erfaret.

Ellers virker det solidt, så jeg kan kun anbefale at
prøve på en ikke-kritisk maskine.

Hilsen
Claus

Har du problemer med din hjemmecomputer? Få hjælp med Yahoo!s PC-support på http://dk.shopping.yahoo.com/pcsupport/index.html