Re: dummynet - hvordan opprioteres trafik til 3 ip numre effektivt

From: Simon L. Nielsen (none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 14 Feb 2003 - 12:33:08 CET

Date: Fri, 14 Feb 2003 12:33:08 +0100
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--nitro.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: dummynet - hvordan opprioteres trafik til 3 ip numre effektivt

On 2003.02.14 12:02:19 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> Men hvis jeg sætter min sysctl værdi - bliver denne gemt ved f.eks genstart?
> har ikke rigtigt kunne finde noget i håndbogen om hvorvidt det er tilfældet
> eller ej.
Nej, sysctl's er sat ind til næste reboot. De kan sættes permanent (dvs.
de bliver sat ved boot) i /etc/sysctl.conf. Se sysctl.conf(5).

> Ach ja.
> Det er en tankebøf fra min side
> Men *burde* ovenstående ikke virke effektivt?
Nej, for så snart linien er fuldt belastet vil VoIP trafikken effektivt
kun få priotet i den ene retning (godt nok dobbelt), men i den anden
retning vil downloaden få 100% af båndbreden.

Husk iøvrigt også at pakkerne muligvis kommer flere gang igennem
firewallen så du skal sørge for at de kun rammer dummynet en gang. Du
har det rigtigt for "resten" af trafikken, men det kan være et problem
for VoIP traffikken.

--
Simon L. Nielsen