Re: BSD vs. Linux

From: Jesper Louis Andersen (none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 30 Aug 2003 - 13:30:55 CEST

From: "Jesper Louis Andersen" <none@jlouis--mongers.org.lh.bsd-dk.dk>
Date: Sat, 30 Aug 2003 12:30:55 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD vs. Linux

Quoting Soeren Straarup (xride@x12.dk):

> GPL: En ganske glimrende licens, men den vil dræbe alt closed source.
> BSDL: Er en meget afslappet licens, og er min fortrukne.

Jeg ser begge licenser som værende gode. Det argument jeg som regel
hører fra GPL-folk er dog at de ønsker at der er nogen der skal
tjene penge på et produkt de har udviklet til at være frit oprindeligt.
Min påstand er, at hvis personen bag produktet er tilstrækkelig dygtig,
så vil en virksomhed hellere have manden end hans produkt. Indenfor
FreeBSD og NetBSD ser dette ud til at være sandt, for en del af dem jeg
vil kategorisere som skrappe lever af at stille deres ekspertise til
rådighed for virksomheder.

Det være sig sagt, så er det nok en fordel at kigge på BSD-licenserede
systemer hvis man er kommerciel virksomhed, men ønsker at tjene penge på
at tage en stock-kernel og -userland, ændre i det så det opfylder ens
behov og så sælge det produkt der kommer ud af det. Man kan så feede
relevante ændringer tilbage til projektet, men kan holde på det man
finder er ens Intellectual Property. Der er så vidt jeg ved væsentligt
friere hænder en ved en LGPL licens her.

--
j.