Re: BSD vs. Linux

From: Sven Esbjerg (none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 28 Aug 2003 - 13:46:05 CEST

Date: Thu, 28 Aug 2003 13:46:05 +0200
From: Sven Esbjerg <none@esbjerg--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: BSD vs. Linux

On Thu, Aug 28, 2003 at 10:40:46AM +0000, Allan Jensen wrote:
> g? tilbage til Linux. For mig virker det lidt mere gennemf?rt end Linux
> uden jeg egentlig kan komme med nogen ordentlig grund til det.

Måske fordi *BSD er hele OS'er i modsætning til Linux som er et patchwork a
ting. En kerne, et libc, en shell osv.
På OpenBSD er det i hvert fald sådan at al koden for en gennemtrawling i ny
og næ og det hjælper en del på konsistensen.
Så er der lige man systemet. På *BSD er der tradition for at bruge man
sider og de bliver også lavet. På OpenBSD kan du slet ikke submitte fx. en
driver uden at have lavet en nogenlunde man side. Og de disse man sider får
patches fra brugerne hvis der er fejl - selv i formateringen.
Alt sammen er det med til at give en oplevelse af et 'helt' system.

Er *BSD så mere stabilt? Well det kommer an på... Jeg synes de stumper kode
jeg har læst ser pænere ud på BSD. Bevares der er flot kode i linux, men der
er også rigtig meget af det der bærer præg af mange mange kokke... ;)
Da linux ikke er eet system vil du sjældent se den samme nidkærhed som du kan
finde i fx. OpenBSD.

Så er der lige den personlige oplevelse. *BSD giver *mig* en mere helstøbt
oplevelse - også oplevelsen af færre crash. Læg mærke til at jeg ikke siger
færre problemer, men mere færre alvorlige problemer.

> Og nu ikke alt mulig religion ?vl - at *BSD bare er det bedste og det er
> der ikke noget der kan sl?. Det kan jeg eller nogen anden ikke bruge til
> noget.

Det ender altid med at nærme sig religion. Men OK man kan også tillægge sig
den holdning jeg nogen gange finder frem: Der findes ikke et perfekt OS!
Software sucks!
Jeg er nok bare lidt gnaven som sysadmin. Jeg vil dog indrømme at jeg er
imponeret over hvor meget fornuftigt opensource software der eksisterer - og
der bliver ved med at komme nyt.

Skal du bruge det ene eller det andet? Jeg vil sige drop den mentalitet der
hedder at man kun kan bruge et OS (måske to). Brug de OS'er der løser opgaven
og noter hvad du synes der er godt ved de forskellige. Hvis du kan kode er
det jo ofte muligt at tage fede features med fra et OS til andet.

Personligt foretrækker jeg FreeBSD og OpenBSD, men bruger også, til daglig,
RedHat, Debian, Solaris og Windows.

Håber det er et svar du kan bruge.

Sven Esbjerg