Re: [OT] Et spoergsmaal om mail

From: Robert Martin-Legène (none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Aug 2003 - 16:29:15 CEST

Date: Sat, 23 Aug 2003 16:29:15 +0200
From: Robert Martin-Legène <none@robert+bsd-dk--martin-legene.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: [OT] Et spoergsmaal om mail

On Fri, Aug 22, 2003 at 05:04:28PM +0200, Per Møller wrote:
> Det er min opfattelse at hvis man skal besvare en e-mail (lageret i en
> fil som nu sendmail normalt goer det), saa skal man benytte e-mail
> adressen fra Reply-To: linien. Hvis den ikke findes skal man benytte
> adressen fra From: linien og hvis den hellerikke findes skal man benytte
> adressen fra den foerste linie i mailen (den som begynder med From).
>
> Tager jeg fejl eller er det korrekt forstaaet, og er der nogen der kan
> henvise til en officiel dokumentation der beskriver dette? Maaske en
> RFC?

Jeg vil sige, at du har næsten ret. Se RFC822 afsnit 4.3 og 4.4, og
måske mere præcist 4.4.3. Der står ikke MUST nogen steder. Der står
SHOULD, så man behøver formentlig ikke respektere Reply-To:, men hvis
man gør det er det nok nemmere at få venner ;-) Bemærk dog også Sender:
linien, som måske er interessant, afhængingt af hvad du vil implementere.

Iflg afsnit 4.1 skal der være en From:, så den håber jeg ikke mangler.

From_ (aka From-space, aka "den første linie i en mail) er en mailbox-
specifik måde at specificere return-path på. Jeg ved ikke om den bruges
i andre mailboxtyper en den almindelige Unix-mailbox format. Jeg ved
egentlig ikke om ret mange formater, men i Maildirs der har du ikke den
linie.