Re: ifcfg, disable login, mm.

From: Michael Lyngbøl (none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Apr 2003 - 12:43:04 CEST

Date: Mon, 21 Apr 2003 12:43:04 +0200
From: Michael Lyngbøl <none@michael--lyngbol.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: ifcfg, disable login, mm.

On 21.04.2003 12:23:59 +0200, Per Engelbrecht wrote:
> Hej Alle
>
> Jeg har brug for hjaelp til at klare et par opgaver. Jeg har selvfoelgelig
> vaeret rundt omkring, inden jeg henvender mig her. Jeg har brug for hjaelp
> til;

FreeBSD?

<http://people.freebsd.org/~wpaul/FEC/>

> 2 - en mulighed for dels at "disable login" og dels at "disconnect users" uden
> at skulle f.eks. skifte runlevel, a la Novell.

Disable login ved at sætte shell til '/sbin/nologin'. Disconnect brugere
ved at slå deres shell ihjel.

Læs også login.conf(5).

> 3 - en mulighed for at sende en "on-screen" besked til alle brugere og/eller
> en mulighed for at give en ditto besked (motd) ved login. Igen a la Novell.

wall(1) + login.conf(5) `welcome'

/Michael

--
Michael Lyngbøl -- michael at lyngbol dot dk
Network Manager, AS3292 TDC, IP·backbone