Re: Dårlig ram... ?

From: Flemming Jacobsen (none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Sep 2002 - 13:20:02 CEST

Date: Fri, 20 Sep 2002 13:20:02 +0200
From: Flemming Jacobsen <none@fj--batmule.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Dårlig ram... ?

Peter Larsen wrote:
> bios'en tester rammen 4-5 gange før start... ingen fejl..

BIOS finder ikke fejl der skyldes marginal RAM.

> .. jeg testede med memtest86 (den der linux floppy ting) 2.5 version gav
> fejl, men i min snarrådhed fandt jeg version 3.0 (som nu var nyest), og der
> er ingen fejl (er i gang med tredje gennemløb)....

Der er reelt ingen software baserede mem testere der virker
pålideligt.

> Jeg har lavet 4 buildworld's på maskinen, ikke nogen fatale fejl (lidt
> warnings hist og her.. men det er der vel altid)....

Her har du nok den bedste test.

> Har jeg dårlig ram eller hvad?

Lav et script der looper over 'make -j8 buildworld' og detekterer
fejl, så burde du have et rimeligt præcist svar når det har kørt
i 24 timer.
Du har så samtidig fået testet CPU, køler og dit IO system.

        Hyg'
        Flemming

--
Flemming Jacobsen                                  Email: fj@batmule.dk
   ---===   If speed kills, Windows users may live forever.   ===---