Reinstallation af PC'ere (WAS: OSS i det offentlige)

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 11 Oct 2002 - 09:32:25 CEST

Date: Fri, 11 Oct 2002 09:32:25 +0200 (CEST)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Reinstallation af PC'ere (WAS: OSS i det offentlige)
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

> der er jo stadig mange penge at spare på de arbejds
> stationer hvor der
> primært bruges Ms Office

Det er rigtigt.

> bl.a. på min skole løber de stadig rundt med deres
> "image" cd'er og
> geninstallerer alt i tide og utide
> her ville ikke bruges mere tid på at imaget var en
> linux, bsd eller hvad de
> nu kunne finde på
> det ville bare være et spørgsmål om at skifte deres
> edb afdeling ud med
> kyndige linux folk istedet
>
> ved godt det var et snævert eksempel, men jeg tror
> på ide'en og hvis der
> kommer focus på at der mangler et stykke software
> [...]

Her er det netop at et centralt administrationsværktøj
kommer ind i billedet. Jeg var tidligere ansat i et
rederi, hvor vi brugte Novell's ZENworks.

Når vi fik en ny PC, satte vi en
installations-diskette i, og bootede. Den hentede et
ghost-image fra netværket, som bestod af OS'et med
servicepakker etc. Hele operationen to en halv time
uden såkaldt "brugerintevention". Og det er derhen vi
skal, auto-boot og auto-installation.

Så blev den bragt ud til brugeren, og når denne
klikkede på f.eks. MS-Office-ikonet for allerførste
gang, så tog ZENworks og installerede programmet for
dig. Alle brugere var gjort opmærksom på at den første
igangsættelse af programmet ville tage lidt længere
tid end normalt, så dette var ikke noget
irritationsmoment.

Dette kan selvfølgelig gøres på så mange andre måder,
men princippet om at det styres fra et centralt sted
er det vigtigste.

Lad os håbe at Linux-standardiserings-projektet kan
skabe en relativ stabil og gennemskueligt OS, således
at selskaber som Novell (der vitterlig leder med lys
og lygte efter områder hvor de kan skabe en
indtjening) kan se potentialet, og kan lave en
ZENworks som kan håndtere Linux. Så vil det med lidt
justering kunne tunes til *BSD, og så kan vi begynde
at rulle maskiner ud med netop Open Office, Mozilla,
KDE, CUPS og hvad det ellers måtte være, til 80% af
alle standard-brugere. Resten kræver sikkert løsninger
der tilsiger et andet OS.

Mvh. Claus

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på www.yahoo.dk/sikkerhedscenter