Re: brug bsd-novice listen!!!!

From: Anders Soendergaard (none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 20 Nov 2002 - 16:46:38 CET

Subject: Re: brug bsd-novice listen!!!!
From: Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: 20 Nov 2002 16:46:38 +0100

On Thu, 2002-11-14 at 14:51, ext Sidsel Jensen wrote:
> Jeg synes at antallet af "novice/begynder" spørgsmål er blevet ret
> voldsomt på bsd-dk listen her på det sidste. Vi har faktisk en liste
som
> hedder "bsd-novice@bsd-dk.dk" som er beregnet til den type spørgsmål.

Kære Sidsel. Jeg vil meget nødig være uenig med en højt
agtet bestyrelsesmedlemskollega for åben skærm, men jeg er nødt
til at udtrykke en bekymring.
Jeg er bekymret for at vores novice - som jo engang gerne skulle
blive "gamle røvhuller" - skal blive forsømte. Hvis vi ikke
gider at hjælpe dem på denne liste, gider vi så at melde os
på novice listen selv for at bidrage?

Jeg mener at begynder spørgsmål er uundgåelige på enhver liste.
Hvis man ikke er vandt til at være mailingliste medlem, skal man
først lære hvordan man begår sig i sådan et miljø. At nogen med
mellemrum skal have et puf i retning af, "prøv lige at hjælp dig
selv engang mester, og kig i øvrigt der og der" mener jeg personligt
ikke er et problem men snarere ganske almindeligt mailingliste liv.

Jeg skal ikke forherlige andre mailing lister, men på Plan 9 listen
er der også mange novicer, som får et puf i ny og næ, (ja vist, nogle
forfalder i sjældne tilfælde også til flamewars), men der er også
"gamle røvhuller". Ikke sjældent deltager Dennis Ritchie, Rob Pike
og andre "old timers" i debatten, og de kan sagtens sameksistere med
listens novicer.

Mine bekymringer går mest på at vores liste ikke er så vanvittig
stor endnu, og min holdning er at man nok bør overveje at vente
lidt med at splitte den op. Når man gør det synes jeg også at
novice eller newbie har en lidt kedelig klang. Jeg bryder mig
bedre om specielle grene som fx. bsd-kernel, bsd-networking,
bsd-programming, etc. hvor folk kunne myldre ud til når de
havde diget lidt ved bsd-dk listen.

> Jeg vil iøvrigt lige tillade mig at henvise til bsd-dk listens netikette,
> som er blevet nedskrevet : http://www.bsd-dk.dk/netikette.php
Må jeg som forfatter/tyv anbefale på det varmeste! Mage til mesterværk...;-)

Bare min helt personlige mening og de bedste hilsener,

--
Anders Soendergaard <none@anders.soendergaard--nokia.com.lh.bsd-dk.dk>
Nokia