samba, cups, windows klient, samt print

From: Claus Guttesen (none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 15 Nov 2002 - 14:43:56 CET

Date: Fri, 15 Nov 2002 14:43:56 +0100 (CET)
From: Claus Guttesen <none@cguttesen--yahoo.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: samba, cups, windows klient, samt print
To: bsd-dk <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

Hej.

Har sat en samba-server op fra ports-samlingen
(2.2.26). Og den fungerer som den skal. Kan koble mig
op fra en Windows 2000/XP-klient, se mine filer etc.
Kan også printe når jeg er logget på.

Men når jeg forsøger at koble en printer til fra en
klient som ikke er logget på, insisterer den på at jeg
skal have en brugernavn/password-dialog. Jeg har haft
brugeren nobody, ftp, pcguest som anonym bruger, men
det samme nedslående resultat.

Her er uddrag fra min /usr/local/etc/smb.conf:

[global]
hosts allow = 192.168.1. 127.
load printers = yes
printcap name = cups
printing = cups
guest account = pcguest
security = user
encrypt passwords = yes

[printers]
   comment = All Printers
   path = /var/spool/samba
   browseable = no
# Set public = yes to allow user 'guest account' to
print
   guest ok = yes
   public = yes
   writeable = no
   printable = yes
   printer admin = root

[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /usr/local/etc/samba/drivers
   browseable = yes
   guest ok = yes
   read only = yes
   write list = root

Jeg har haft 'guest account' slået til og fra, men
ingen forandring. Ved hver ændring stopper og starter
jeg samba.

Jeg har udfra den tilgængelige dokumentation ellers
forstået at print via CUPS skal være meget nemt. Så
jeg tror jeg overser noget helt grundlæggende.

Jeg kan også printe fra FreeBSD via CUPS uden
problemer.

Hilsen
Claus

Beskyt din computer mod virus og misbrug! Læs mere i Yahoo! Sikkerhedscenter på www.yahoo.dk/sikkerhedscenter