Re: OS X

From: Peter Jespersen (none@flywheel--illogical.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 24 May 2002 - 12:34:51 CEST

From: Peter Jespersen <none@flywheel--illogical.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: OS X
Date: Fri, 24 May 2002 12:34:51 +0200

On Friday 24 May 2002 11:47, you wrote:

> Jeg tror du vil opdage at det faktisk hjælper at oversætte visse ord til
> dansk. Jeg har ved lejligheder skulle forklare min familie hvordan
> kildekode bliver til noget for datamaten brugbart. Det er intuitivt meget
> lettere at forstå ordet oversætter end kompilator eller for den sags skyld
> compiler. Det gælder i hvert fald for akademikere.
> Det er under alle omstændigheder bedre at benytte det engelske/amerikanske
> ord end en hjemmelavet fordanskning (dette er _ikke_ en fornærmelse).

Jepper!

Rent faktisk er de fleste af disse udtryk forvanskede slagudtryk og er
egentlig ikke en egentlig del af det amerikanske sprog.

En harddisk hedder rent faktisk "fixed disk", eller på dansk "fast disk"
eller klassikeren "fast pladelager".

Et fremragende eksempel er "hukommelse" ..... eller "arbejdshukommelse", der
præcist fortæller hvad det er for en hukommelse...ligesom det på
engelsk/amerikansk hedder "memory" og/eller "work memory" .... det er nemlig
"arbejdshukommelsen" der hentydes til.

Hvorimod udtrykket RAM kan være hvad som helst...er faldet over en der
"slyngede" ud at han havde købt 32RAM, hvad han egentlig havde havde
foretaget sig var at indkøbe en fast disk på 32Gb..... total forvirring!

OK, way OT...kunne ikke lade være, det har bare slået mig en del her på det
sidste at sprogene rundt omkring generelt er ved at være urimeligt
degenererede.

Ja, jeg er en af dem der inægter at stave mayonnaise med 'æ'....men hilste
dog indlemmelsen af D'oh i det officielle engelske sprog - meget velkomment!

--
 Live long and prosper...
 Peter Jespersen, Linux User # 148303