Re: mail relay + sendmail/postfix

From: Morten Liebach (none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Mar 2002 - 01:17:37 CET

Date: Sat, 23 Mar 2002 01:17:37 +0100
From: Morten Liebach <none@m--kallisti.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: mail relay + sendmail/postfix

On 2002-03-22 19:11:09 +0100, Jacob Nielsen wrote:
> Kunden connector med en Microsoft smtp som kan levere min. 50mails/sec.
> (jaja sygt men ...) Denne klient connector mange gange samtidigt! Er ikke
> klar over _hvor_ mange, men mange.
>
> Er det overhovedet muligt at få dette højere op på nogle måde og i såfald
> hvordan? På FreeBSD maskinen hævede jeg NMB_CLUSTER til 131k i kernel og
> fjernede naturligvis al understøttelse af hardware som ikke findes i
> maskinen. Dette burde være rimeligt optimalt. Det samme gjorde jeg på Debian
> Linux'en.

OpenBSD er overraskende nok hurtigere til denne opgave, i hvert fald i
følge denne tråd:

http://www.monkey.org/openbsd/archive/tech/0112/msg00132.html

Og nogle links fra den tråd:

http://www.openbsd.org/faq/faq11.html (FAQ 11.0 - Performance Tuning)
http://www.darkcore.net/~wangster/benchmarks/OpenBSD.html
http://misc.bsws.de/obsdtuning/webserver.txt
http://misc.bsws.de/obsdtuning/kernelconfig

Det er fra før dirhash kom ind i FreeBSD, så det ville være interessant
at finde ud af om det stadig er OpenBSD der er hurtigst.

> Ville sgu være kewl hvis nogle kunne komme med nogle forslag :)

Hermed gjort. Jeg ser der er kommet mange andre gode forslag, håber
noget af det hjælper.

Med venlig hilsen
                                 Morten

--