mail relay + sendmail/postfix

From: Jacob Nielsen (none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Mar 2002 - 19:11:09 CET

From: "Jacob Nielsen" <none@admin--fameflame.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: mail relay + sendmail/postfix
Date: Fri, 22 Mar 2002 19:11:09 +0100

Hejsa,

Jeg har sat et mail relay for en kunde som skal sende xxx tusind mails helst
så hurtigt så muligt.

Her er maskinens setup;
2x P3 550
2x 256 mb ram
1x Adaptec 29160
1x ibm 160mb/sec 15k rpm

Resultat;
FreeBSD 4.5-STABLE + sendmail = 4-8 mails/sec.
FreeBSD 4.5-STABLE + postfix = 15 mails/sec.
Debian Linux + postfix (ext2 & ext3) = 25 mails/sec.

Kunden connector med en Microsoft smtp som kan levere min. 50mails/sec.
(jaja sygt men ...) Denne klient connector mange gange samtidigt! Er ikke
klar over _hvor_ mange, men mange.

Er det overhovedet muligt at få dette højere op på nogle måde og i såfald
hvordan? På FreeBSD maskinen hævede jeg NMB_CLUSTER til 131k i kernel og
fjernede naturligvis al understøttelse af hardware som ikke findes i
maskinen. Dette burde være rimeligt optimalt. Det samme gjorde jeg på Debian
Linux'en.

Jeg forsøgte at tweake postfix en smule, bla. default_process_limit. Faktisk
havnede maskinen på et load average på 300+ da jeg satte den for højt :) så
den skal man lige være varsom med. Jeg forsøgte alt fra 10 til 1000. Default
er 50. Den står nu til 200. Kører rimeligt pænt. Når kunden smider sine
mails til relay'et, havner den kun op på 100-150 i load average :)

Desuden har jeg lavet en dns caching server på localhost, for at formindske
(i hvert fald lidt) mine dns lookups. Dette ser ud til at have hjulpet lidt,
men ikke meget.

Her er så mit spørgsmål. Er der nogle andre der har lavet lignende sindsyge
løsning hvor de er kommet højere på i mails/sec og i såfald hvordan? Jeg er
sikker på en extra disk vil hjælpe lidt også til f.eks /var/spool/postfix.

Kan det også være et fork() kontra thread problem?

Eller måske en helt anden løsning ... ?

Ville sgu være kewl hvis nogle kunne komme med nogle forslag :)

--
Jacob Nielsen