Re: remount rw? samt vinum

From: Hroi Sigurdsson (none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 23 Jul 2002 - 00:49:38 CEST

Date: Tue, 23 Jul 2002 00:49:38 +0200
From: Hroi Sigurdsson <none@hroi--asdf.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: remount rw? samt vinum

Kristian Vilmann wrote:

> Dokumentationen er lettere sparsom på nogle punkter (eller også læser
> jeg bare ikke de rigtige dokumenter :) Så jeg prøver mig lidt frem.

Hvilke har du læst?

> Jeg ville sætte endnu en sub-disk på mit home-spejl (som jo endnu ikke
> var et spejl. Bare ét volume med ét plex indeholdene én sub-disk)
>
> BANG!
> No Go! Filsystemet blev fulstændig smadret. Og hvad værre er fik den
> også kvadret mit usr-spejl (som heller ikke er et spejl endnu):
>
> Can't open /dev/vinum/usr: Device not configured

Det er lidt underligt. Er vinum loadet når du prøver at mounte?

> Hmm... "vinum l" ser rigtig ud... pudsigt.

Hvordan ser "vinum l" ud? Man kan tilgå dine filsystemer direkte, uden
om vinum, ved at ændre offset og FS type med disklabel. Det var jeg nødt
til for et par uger siden for at kunne redde data fra en fejlende disk,
som vinum blev ved med at faulte når man tilgik den.

bare "mount /" (så vidt jeg husker)