Re: remount rw? samt vinum

From: Kristian Vilmann (none@kvi--vilmann.linux.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 23 Jul 2002 - 23:22:44 CEST

Subject: Re: remount rw? samt vinum
From: Kristian Vilmann <none@kvi--vilmann.linux.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-listen <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: 23 Jul 2002 23:22:44 +0200

On Tue, 2002-07-23 at 00:49, Hroi Sigurdsson wrote:

> Hvilke har du læst?
Vinum HOWTO:
http://www.jurai.net/~scanner/vinum-howto.html

Vinum HOWTO for two mirrored disks with focus on installation/setup:
http://org.netbase.org/vinum-mirrored.html

Bootstrapping Vinum: A Foundation for Reliable Servers:
http://www.daemonnews.org/200111/vinum.html

Og vinumvm.org samt vinum(8) og vinum(4).

> Det er lidt underligt. Er vinum loadet når du prøver at mounte?
Ja. start_vinum="YES" er i rc.conf

Og som sagt: jeg kan kalde vinum.

> Hvordan ser "vinum l" ud? Man kan tilgå dine filsystemer direkte, uden
> om vinum, ved at ændre offset og FS type med disklabel. Det var jeg nødt
> til for et par uger siden for at kunne redde data fra en fejlende disk,
> som vinum blev ved med at faulte når man tilgik den.

Så er der lige noget om offsets jeg skal vide..... :)

Nu har jeg fået maskinen op igen i multiuser med det gamle
/usr-filsystem:

# vinum l
3 drives:
D space0 State: up Device /dev/ad0s1d Avail: 0/12650 MB (0%)
D space2 State: up Device /dev/ad2s1d Avail: 12650/12650 MB (100%)
D usr2 State: up Device /dev/ad2s1e Avail: 20649/8000 MB (258%)
D *invalid* State: referenced Device Avail: 0/0 MB

2 volumes:
V space State: up Plexes: 2 Size: 12
GB
V usr State: down Plexes: 1 Size: 7999
MB

3 plexes:
P spacedisk2 C State: up Subdisks: 1 Size: 12 GB
P usrdisk2 C State: faulty Subdisks: 1 Size: 7999 MB
P spacedisk0 C State: up Subdisks: 1 Size: 12 GB

3 subdisks:
S usrdisk2.s0 State: crashed PO: 0 B Size: 7999 MB
S spacedisk0.s0 State: up PO: 0 B Size: 12 GB
S spacedisk2.s0 State: up PO: 0 B Size: 12 GB
#

Det drev der dukker op som invalid er garanteret det der var det ene
home-spejl, før det hele gik galt. Jeg prøvede at slette alt vedr. mit
home-spejl.

Og min usr-subdisk er crashet. Det er er først dukket op efter at
maskinen blev bootet.

Jeg prøver lige én gang til: sletter det hele og starter forfra. Det er ren leg lige nu.
Der er ingen data på maskinen.

I didn't try the obvious :) Tak.